Begivenheder i Kværndrup Kirkes historie

Tre søstre viet samme dag

Tilbage i 1946 fandt et bryllups sted, som er værd at fremhæve. De tre søstre Else, Valborg og Sylvia blev alle fulgt op ad kirkegulvet af deres far. Det var de to ældste der havde fostret ideen om at holde fælles bryllup, og det lykkedes med en del overtalelse og få deres yngre søster med på ideen om at holde trippelbryllup i Kværndrup kirke. Brylluppet stod torsdag d. 31. oktober 1946.

Travlhed og sorg i familien

Når der skal holdes bryllup så er der meget at gøre. Der blev rejst et træhus i haven ved vogter huset ved jernbanen, hvor forældrene til de tre brude boede. Her skulle festen for de tre nyslåede brudepar holdes og brudenes mor havde maget at gøre, for at få mad og værtshjemmet gjort klart. Men der var ikke kun praktiske sysler der skulle klares. I dagene op til brylluppet, var der en slægtning i familien der sov ind og begravelsen stod i Tårup kirke onsdag, altså dagen før trippelvielsen. Så familien måtte gå fra sorg til glæde på meget kort tid.

Hvordan fører man tre døtre op af kirkegulvet?

Da aftalen om at de tre søstre skulle vies til hver deres hjertes udkårne kom i hus, måtte der findes en form, for det er kun meget sjældent at 3 brudepar mødes foran alteret for at sige ja. Det sker en gang i mellem med 2 par, men kun yderst sjældent med tre par. Løsningen tilbage i 1946 blev at brudenes far fulgte Else, der var den yngste, op ad gulvet, bagefter fulgte så Valborg og Sylvia.

De heldige brudgomme

På billedet ses yderst til højre Ejnar Kristensen der blev viet til Sylvia. Parret satte 7 børn i verden og levede et langt liv i Vinderslev v. Silkeborg. Næste par er arkitekt Poul Jensen og Valborg, der slog sig ned i Odense, de satte 2 børn i verden og kom så langt op i årene at de sammen kunne fejre diamantbryllup. Parret til venstre i billedet er Hans Sørensen og Else, det satte 1 barn i verden og folde livet ud i Svendborg, hvor Hans var chauffør og tjener i amtmandsboligen i Svendborg.

Fest til langt ud på natten

Festen blev holdt i et træhus der var opført til den festlige lejlighed. Og der fortælles at det var en skøn fest. De tre brudepar havde så mange søskende, at festen alene bestod af de viedes forældre og søskende, men det var ingen hindring for at holde et godt gilde. Der blev sunget og danset til den store guldmedalje. En af de sange der blev sunget var forfattet af den 11 årige Ruth, der var niece til de tre brude. Sangen der er forfattet med megen snilde kan ses her ved at klikke på teksten. Ved det tredobbelte bryllup

Grevens barnedåb i 1965

Greve Michael Ahlefeldt-Laurvig-Bille blev døbt i Kværndrup Kirke 30. maj 1965 af pastor Tage Ryberg Schou.

Det var en stor og festlig begivenhed, som blev fulgt af mange. Som nær ven af familien på Egeskov Slot deltog Dronning Ingrid også i dåben, og ikke mindst hendes flotte Jaguar blev beundret.

Billedet af jaguaren ved kirken er taget af Fyens Stiftstidende, som dækkede begivenheden, og fotoserien fra dengang kan nu ses af alle på hjemmesiden “fynskebilleder.dk”.

Link til hjemmesiden: https://fynskebilleder.dk/

Skriv “Kværndrup Kirke” i søgefeltet, så kommer billedeserien frem.

Barnedåb 310565 Dronningens bil